TÜRKİYE CUMHURİYETİ
HARRAN ÜNİVERSİTESİ ENGELLİ ÖĞRENCİLER DERS VE SINAV UYGULAMALARI YÖNERGESİ
GENEL HÜKÜMLER
Amaç
Madde 1- Bu Yönergenin amacı, Harran Üniversitesi ön lisans, lisans, yüksek lisans ve doktora programlarında öğrenim gören engelli öğrencilerin yetersizlikten etkilenme durumlarıyla ilişkili olan ders ve sınav uygulamalarında karşılaştıkları problemleri çözmektir. Bu doğrultuda eğitimde fırsat eşitliği ilkesi gözetilerek, engelli öğrencilere akranlarıyla eşit koşullarda ve hak kayıplarını önleyecek erişilebilir bir biçimde sınav uygulamaları yapılmasına yönelik çalışmaları düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2- Bu Yönerge, Harran Üniversitesi ön lisans, lisans, yüksek lisans ve doktora programlarında öğrenim gören özel gereksinimli öğrencilerin ders ve sınav uygulamalarını kapsar.
Dayanak
Madde 3- Bu Yönerge, 
  1. 01.07.2005 tarih ve 5378 sayılı Özürlüler ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 15. Maddesine,
  2. 14.08.2010 tarih ve 27672 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Yükseköğretim Kurumları Engelliler Danışma ve Koordinasyon Yönetmeliği hükümlerine,
  3. 14.08.2014 tarih ve 28913 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Yükseköğretim Kurumları Engelliler Danışma ve Koordinasyon Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik hükümlerine,
  4. Yükseköğretim Kurumu Özürlü Öğrenci Komisyonunun, yükseköğretim kurumlarında engelli öğrencilerle ilgili yürütülen ara sınavlar ve final sınavlarına ilişkin 21.01.2010 tarihli Yükseköğretim Genel Kurul kararında değişiklik yapılmasına ilişkin teklifi 25.08.2011 tarihli Yükseköğretim Genel Kurul toplantısında alınan kararlara,
  5. 25.10.1999 tarih ve 23857 sayılı Resmi Gazate’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Harran Üniversitesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” hükümlerine,
  6. Harran Üniversitesi Senatosu tarafından ………………. tarihinde kabul edilen H. Ü. Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi Sınav Yönergesi hükümleri,
  7. Harran Üniversitesi Senatosu tarafından ………………. tarihinde kabul edilen H. Ü. Engelli Öğrenci Birim Yönergesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4- (1) Bu yönetmelikte geçen;
  1. Üniversite: Harran Üniversitesi’ni
  2. Rektörü: Harran Üniversitesi Rektörünü ifade eder.
  3. Birim; H.Ü. Engelli Öğrenci Birimi: Harran Üniversitesi Rektörü tarafından görevlendirilen Rektör Yardımcısı sorumluluğunda; Engelli Öğrenci Birimi Komisyonu, Koordinatör ve ihtiyaçlar doğrultusunda görevlendirilecek personeli,
  4. Birim Koordinatörü: Birimin Harran Üniversitesi Engelli Öğrenci Birim Koordinatörünü,
  5. Komisyon: Harran Üniversitesi Engelli Öğrenci Birim Komisyonunu,
  6. Birim Temsilcisi: Harran Üniversitesi Engelli Öğrenci Birim Temsilcilerini,
  7. Engelli Olan Öğrenci: Engeli (görme, işitme, ortopedik engel, otizm gibi) nedeniyle, yükseköğrenim yaşamına uyum sağlamada güçlük yaşayan ve desteğe ihtiyacı olan, ön lisans, lisans, yüksek lisans ve doktora kademelerinde öğrenime devam eden Harran Üniversitesi öğrencisini,
  8. Engelli Sağlık Kurulu Raporu: Sağlık Kurulu tarafından hazırlanan kişilerin engel ve sağlık durumları ile kullanım amacını gösteren belgeyi,
  9. Ders Sorumlusu: Engelli öğrencilerin almış oldukları ve alacakları ilgili dersin sorumlusu olan Harran Üniversitesi akademik birimlerinde görevli öğretim elemanı veya öğretim elemanlarını,
  10. Engelli Olan Öğrenciye Destek: Harran Üniversitesi akademik birimlerinde öğrenim gören engelli öğrenciye sınav öncesi, sırası ve sonrasında, fırsat eşitliğinin sağlanması amacıyla; engelinin özelliklerine göre (görme, işitme, ortopedik engel, otizm, kronik hastalık ve/veya yazı yazmasını, uzun süre oturmasını engelleyen fizyolojik bir durum gib) sınavların uygun olarak düzenlenmesi ve işleyişine ilişkin desteği,
  11. Engelli Olan Öğrenciye Destek Veren Görevli: Harran Üniversitesi akademik birimlerinde öğrenim gören engelli öğrenciye sınav öncesi, sırası ve sonrasında destek veren akademik birim, birim temsilcisi ve engelli öğrenci birim koordinatörlüğü iş birliğinde görevlendirilen öğretim elemanını,
  12. Engelli Olan Öğrenciye Destek Veren Gönüllü Öğrenci: Harran Üniversitesi akademik birimlerinde öğrenim gören engelli öğrenciye sınav öncesi, sırası ve sonrasında destek veren akademik birim, birim temsilcisi ve engelli öğrenci birim koordinatörlüğü iş birliğinde görevlendirilen gönüllü öğrenciyi,
  13. Gözetmen: Sınavın planladığı gibi ve zamanında yapılamasını sağlamakla sorumlu olan, ilgili dersi yürüten ders sorumlusu ve engelli öğrenciye destek veren Harran Üniversitesi akademik birimlerinde görevli öğretim elemanını ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN SINAV UYGULAMALARINDA UYULACAK ESASLAR
Madde 5- Sınav esasları, Harran Üniversitesinde öğrenim görmekte olan engelli öğrenciye sınav öncesinde, sınav sırasında ve sınav sonrasında, akranlarıyla eşit koşullarda ve hak kayıplarını önleyecek erişilebilir sınav uygulamaları yapılması amacıyla, öğrencinin engeline göre uyarlanmış sınav uygulamalarına ilişkin esasları kapsar. Buna göre,
  1. Sınav öncesinde yapılacak duyuru ve ilanlar da engelli öğrencilerin engel durumları göz önünde bulundurulmalıdır.
  2. Engelli öğrencilerin talepleri doğrultusunda bir günde en fazla 2 sınav olacak şekilde sınav programı yapılmalıdır. Engelli öğrencilerin alttan ya da üstten aldığı derslerin sınavları bu kapsamda değerlendirilmemelidir.
  3. Engelli öğrencilerin sınav yöntemi tercihi hususunda, öğrencinin başvuru yapmış olması koşulu ile sınav sırasında kullanılacak yardımcı teknolojiler ile ilgili olarak sınav tarihinden en az 20 gün öncesinden akademik danışman ve ders öğretim elemanı iş birliğinde bireysel görüşme yapılmalıdır.
  4. Engelli öğrencilerin sınav uyarlama talepleri, öğrencinin akademik danışmanı veya ders öğretim elemanı tarafından sınav tarihinden en az 15 gün öncesine kadar fakülte engelli öğrenci birim temsilcisine, bölüm başkanlığına ve dekanlığa bildirilmelidir. Altyapı eksikliği veya imkân kısıtlılığı gibi durumlarda bölüm başkanlıkları veya dekanlıklar engelli öğrencilerin uyarlama taleplerini reddetme hakkına sahiptir. Bununla birlikte hak kayıplarını önlemek için uygun görüldüğünde diğer birimlerin alt yapıları ve imkânlarından yararlanılabilir.
  5. Sınav binasının ve sınav salonunun fiziksel olarak erişilebilir olması sağlanmalıdır bu kapsamda sınavın yapılacağı binada engelli rampasının olması, giriş kapısına kadar hissedilebilir yüzeylerin bulunması, asansörün olması, sınav salonlarının aydınlatmasının yeterli düzeyde olması,  engelli öğrenci için ayrılmış oturaksız sıraların bulunması gibi fiziksel uyarlamaları yapılmış olması gerekmektedir.
  6. Sınavlarda engelli öğrencinin talep etmesi halinde soruların okunması amacıyla okuyucu işaretleyici sağlanabilir.
  7. Engelli öğrencilerin talepleri doğrultusunda sınavlarında aksi belirtilmedikçe sadece dört işlem yapabilen basit hesap makinesi kullanmalarına izin verilebilir.
  8. Engelli öğrencilerin talepleri doğrultusunda internet veya herhangi bir ağ bağlantısına erişimi engellenmiş,  engelli öğrencilerin engel türüne uygun programlar yüklenmiş ve gerekli ayarlamaları yapılmış bir bilgisayar engelli öğrencinin sınavlarında kullanılabilir.  Öğrenci şahsi bilgisayarını sınavlarda kullanamaz.
  9. Engelli öğrencilerin talepleri halinde sınavlarında belirlenmiş sınav suresinin  % 50 sine kadar,  60 sorunun altındaki sınavlarda 20 dakika,  60 soru ve üstündeki sınavlarda 30 dakika ek süre veya ihtiyaca uygun ek süreler verilebilir.
  10. Sınavını bilgisayarda yanıtlamayı tercih eden engelli öğrencinin sorulara vermiş olduğu yanıtların,  herhangi bir yazım kuralı ya da şekli düzeltmesi yapılmadan olduğu gibi çıktısı alınır ve ilgili kâğıt engelli öğrencinin cevap kâğıdı sayılır.
  11. Engelli öğrenci için alternatif sınav biçimlerinin hiçbirinin uygun olmadığı durumlarda başarıyı ölçmek için sözlü sınav ya da dönem ödevi gibi alternatif uygulamalara başvurulabilir. Ancak kullanılmak istenen alternatif sınav biçimi ve uygulamaların fakülte yönetimi tarafından onaylanmış olması gerekmektedir.
  12. Engelli veya kronik hastalığı olan öğrenci ilgili duruma ilişkin doktor raporu sunmak şartı ile sınavdan ve sınav ortamından ayrılmamak koşuluyla dinlenme arası (mola) talep edebilir.  Dinlenme molasında geçen süre sınav süresine eklenmez.
  13. Uzun süre aynı pozisyonda kalmanın sakıncalı veya zorlayıcı olduğu durumlarda öğrencinin talebi doğrultusunda tercih ettiği pozisyonda ( uzun oturarak,  yüz üstü yatarak vb.)  sınav olması sağlanabilir. Bu talebin gerçekleşip gerçekleşmeyeceği fakülte imkânlarına bağlıdır.
  14. Öğrencinin engel durumu duyarlılıkla dikkate alınmalıdır. Ancak bu tür muafiyet uygulamaları,  engellilik durumunun zaruri kıldığı muafiyetlerin ötesine geçerek,  dersi alan öğrenciler arasında ayrımcılığa neden olacak türde bir muafiyet uygulamalarına dönüşmemelidir.
Özel düzenlemeler
Madde 6- Az Gören veya Total Görme Kaybı Olan Engelli Öğrenciler İçin;
  1. Aşağıda belirtilen sınav düzenlemeleri yapılmış olsa da öğrenciler zamana ihtiyaç duyabilirler Bu nedenle sınavlarda ek süre verilmeli. Temel bir ilke olarak normal ve büyük puntolu sınav kâğıdı ile sınava alınan öğrencilere %50 kabartma sınav kâğıdı ile sınava alınan öğrencilere ise yüzde ek süre verilebilir.
  2. Öğrencinin yetersizlik oranı ve tercihine göre büyük puntolu çıktı ya da ses kaydı kullanılabilir veya okuyucu ile sınava girmesine imkân tanınabilir.
  3. Öğrencinin sınav sorularını kabartma yazıyla bilgisayar aracılığıyla ya da ses kayıt cihazına kayıt yapması yoluyla yanıtlamasına izin verilebilir. Sınav sorularını kabartma şeklinde cevaplaması durumunda, sınav sonrasında öğrenciden cevaplarını okuması istenmeli ve değerlendirme yapılmalıdır (Harran Üniversitesi kütüphanesinde yer alan Erişilebilir Kaynak Ofisi’nde kabartma ya da ses kayıt sistemli sınav yapma imkânı bulunmaktadır)
  4. Görme engeli olan öğrenci okuyucu veya kaydedici kişi ile sınava girecek ise, bu kişinin sınav yapılan alanla ilgili bilgi sahibi olmasına mümkün olduğunca dikkat edilmelidir. Örn., psikoloji okuyan kişi matematik veya mühendislik alanı ile ilgili soruları okuyamayabilir.
  5. Öğrenci için okuyucu-kaydedici desteği gerektiğinde öncelikle dersi birlikte aldığı arkadaşları arasından gönüllülük ilkesiyle partner desteği sağlanabilir. Bunun mümkün olmadığı durumlarda Birim Koordinatörlüğünden destek istenebilir.
  6. Sınavlarda tablo grafik gibi karmaşık görseller sadeleştirebilir veya bu sorular yazılı bir yapıya dönüştürülebilir.
  7. İhtiyaç durumunda El-Battani Kütüphanesindeki bilgisayarlar akademik birimin yönlendirmesi ve izni ile gözetmen eşliğinde kullanılabilir.
Madde 7- İşitme Engeli Olan Öğrenciler İçin;
  1. İşitme engeli olan öğrencinin bulunduğu sınıfta sınav gözetmenlerine öğrencinin durumu hakkında bilgi verilip, sözel yönergeler yerine, yazılı yönergeler paylaşması gerektiği belirtilebilir (Sınav başlama-bitiş saati, hatalı sorular, cevabı değişen sorular vb.).
  2. İşitme engeli olan öğrencinin bulunduğu sınıfta oturma düzeni öğretim elemanını veya gözetmeni rahatlıkla görebileceği ve duyabileceği biçimde düzenlenebilir. Ders sorumluları ve sınav gözetmeni yüzü sınıfa dönük, yavaş ve net konuşarak açıklamalar yapılmalıdır.
  3. Sınav ile ilgili gerekli açıklamalar sınav kâğıdında yer alabilir.
  4. Öğrencinin soruları anlaması ve yanıtlayabilmesi için ek süre verilebilir.
  5. Olası durumlarda sınav gözetmeni ile iletişim kurmak ve sınav sorularını işaret diline çevirebilmek için sınavlarda işaret dili tercümanı bulundurulabilir.
  6. İşitme engeli olan öğrenciler ders ve sınav esnasında not tutucu için akran desteğine ihtiyaç duyabilir. Not tutucu desteği engelli öğrenci birimi iş birliği ile ders sorumlusu, akademik birim yöneticisinin onayı ile sağlanmalıdır.
  7. Öğrenci yazı dilini çok sınırlı bir biçimde kullanıyorsa ve yazılı sınav yapmak mümkün değilse ödev gibi alternatif yöntemler kullanılabilir.
  8. Dinleme ve konuşma becerisi gerektiren derslerde dinleme parçaları ayrı bir salonda gözetmen eşliğinde kulaklık kullanılarak, sınavlarda ise akademik birim tarafından sınav için temin edilebilecek bilgisayarda yapılabilir.
  9. İhtiyaç durumunda El-Battani Kütüphanesindeki bilgisayarlar akademik birimin yönlendirmesi ve izni ile gözetmen eşliğinde kullanılabilir.
Madde 8- Dikkat Eksikliği ve/veya Hiperaktivite Bozukluğu Olan Öğrenciler İçin;
  1. Öğrencinin sınavla ilgili herhangi bir güncellemeyi alabildiğinden ve diğer öğrenciler gibi soru sorabildiği izlenebilir.
  2. Gerektiği durumlarda ayrı bir derslikte sınav alması sağlanabilir.
  3. Ek süre verilebilir.
  4. Uygun olduğunda bilgisayar ve/veya hesap makinesi kullanımına izin verilebilir.
  5. Dikkat dağıtıcı unsurlar mümkün olduğunca engellenebilir.
  6. Daha başarılı olacağı uygun görülürse sözlü sınav yapılabilir.
  7. Uygulanabilir olduğunda çoktan seçmeli sorular yerine kısa yanıtlı sınavlar hazırlanabilir. 
Madde 9- Yaygın gelişimsel bozukluğu (Otizm, Asperger, Rett Sendromu) olan öğrenciler için;
  1. Öğrencinin dikkatinin dağılmaması için ayrı bir derslikte sınav yapılabilir. Ayrıca, dışarıdan gelen sesler ve sınav ortamındaki dikkat dağıtıcılar mümkün olduğunca azaltılabilir.
  2. Ek süre verilebilir.
  3. Zaman açısından avantaj sağlayabilmesi için bilgisayar kullanımına izin verilebilir.
  4. Soruların anlaşılır olmasına dikkat edilerek, açık uçlu sorular küçük parçalara bölünebilir.
  5. Öğrenci anlamadığı yerlerde size soru sorabileceğini bilmelidir.
  6. Adım adım yönergeler, yönlendirici ve yapıcı geri bildirimler verilebilir.
Madde 10- Bedensel yetersizliği olan öğrenciler için;
  1. Bedensel engelli öğrencilerin motor sistem mekanizması yeterince gelişmediği için vücut hareketlerini kontrol edemediği durumlarda (Serebral Palsi vb.) sınavlarda okuyucu ve işaretleyici desteği verilebilir. Ellerini kısmen veya tamamen kullanamayan öğrencilere de yazıcı/partner desteği sağlanabilir.
  2. Öğrenciye ek süre verilebilir.
  3. Bilgisayar ve yardımcı teknolojiyi kullanmasına izin verilebilir.
  4. Öğrencinin fiziksel engeli nedeniyle yorulmalar olduğunda ara vermesine izin verilebilir.
  5. Öğrencinin talebi doğrultusunda, tekerlekli sandalye ile sınav yerine ulaşımı sağlanabilir.
Madde 11- Süreğen ve kronik hastalıkları olan öğrenciler için;
  1. Okuyucu desteği alan öğrencilerin talepleri doğrultusunda sınav esnasında soruları kendilerinin de okumasına izin verilebilir.
  2. Öğrencilerin talepleri doğrultusunda tekli salonlarda sınava alınabilir.
  3. Diyabet hastalarının insülin pompası, şeker ölçüm aletleri, paketli ek gıda ile sınav salonlarına alınmalarına izin verilebilir.
  4. Sürekli sağlık sorunları olan öğrencilerin yanlarında ilaç getirmelerine izin verilebilir.
  5. Öğrencinin sağlık sorunları nedeniyle yorulmalar olduğunda ara vermesine izin verilebilir.
Madde 12- Diğer engel durumları
  1. Hâlihazırda tanımlanan ana kategorilere uymayan ancak başka bozukluklar, nörolojik ve tıbbi durumlar vardır. Bu engeller, enerji seviyelerini, hafızalarını, hareketliliğini, konuşmalarını, görmelerini veya kas koordinasyonlarını önemli ölçüde bozarak, örneğin kalp rahatsızlıkları, orak hücre anemisi, hemofili, artrit, astım, diyabet, solunum bozuklukları, nöbet bozukluğu, kanser, böbrek sorunları, Tourette Sendromu, şiddetli kronik ağrı, AIDS vb. Bazı durumlarda, tıbbi durumun, alınan ilacın veya tedavinin doğası gereği bozukluğun derecesi bir günden diğerine değişebilir.
  2. Bazı kronik durumlar ilerleyicidir ve yıldan yıla kötüleşir, bu da öğrenci için duygusal sonuçlara yol açar. Bazı öğrenciler, engellerinin doğrudan bir sonucu olarak sınıfta olmayabilir ve derse katılım politikasında esnekliğe ihtiyaç duyabilirler (bu durum önceden düzenlenmeli ve belgelenmelidir).
  3. Bazı öğrenciler, bu yönergenin önceki bölümlerinde bulunan benzer destekleyici düzenlemelere ihtiyaç duyarken, bazılarının özel bir değişikliğe ihtiyacı olmayabilir.
Madde 13- Geçici engeli olan öğrenciler için sınav uygulamaları
  1. Herhangi bir sağlık sorunu nedeniyle geçici bir süre engeli olan öğrenciler sınavlarında geçici engel türüne göre gerekli uyarlamalar talep edebilir. Konuyla ilgili dilekçe ve geçici engel durumuna dair doktor raporu bölüm başkanlıklarına vermelidir.
  2. Geçici süreli sağlık sorunu veya hamilelik gibi özel durumu olan öğrenciler ilaç, ek gıda, tuvalet gibi ihtiyaçlarının karşılanmasına ve üzerlerinde/yanlarında koltuk değneği, oturma simidi, sargı, alçı, alet, gibi tıbbi malzemeleri ile sınav salonuna alınmalarına izin verilebilir.
  3. Sınav sorularının okunmasını talep eden öğrenciler için okuyucu görevliler destek verebilir. Gerektiğinde gözetmen eşliğinde ve özel bir sınav salonunda öğrencinin sınava alınmasına izin verilebilir.
  4. Cevap kâğıdında kodlama veya yazma işlevini yerine getirmeyen öğrenciler için işaretleyici desteği verilebilir. Gerektiğinde gözetmen eşliğinde ve özel bir sınav salonunda öğrencinin sınava alınmasına izin verilebilir.
ÜÇÜNCÜCİ BÖLÜM
ENGELLİ ÖĞRENCİLER İÇİN EĞİTİMDE ERİŞİLEBİLİRLİĞİ VE UYGUN DESTEĞİ SAĞLAYACAK ESASLAR
Madde 14- Erişilebilir Bir Ders İçin İlk Adımlar
  1. İlk dersiniz de derse ilişkin verilen bilgilere ek olarak “Engel durumuna ilişkin herhangi bir uyarlama talebinde bulunmak isteyen öğrenciler, lütfen benimle iletişime geçiniz” şeklinde not düşülmeli ve sınıfa genel bir duyuru yapılarak öğrencilerin sizinle iletişime geçmesi sağlanmalı,
  2. Dönem başında verilen ders izlencelerine “Engel durumuna özgü akademik uyarlamaları ve yardımcı kaynakları edinmek için, öğrencilerin dersin öğretim elemanı ya da Harran Üniversitesi Engelli Öğrenci Birimi ile en kısa sürede iletişime geçmelidir” şeklinde bir ifade eklenmeli,
  3. Öğrenci başvurusunun ardından Engelli Öğrenci Birim Koordinatörlüğü aracılığı ile gönderilen akademik uyarlama mektubunu inceleyerek, kabul edilen uyarlamalar uygulamaya geçilmeli,
  4. Hâlihazırdaki uyarlamalarda düzenleme ve değişiklik yapılacak veya yeni bir ekleme talep edilecek ise, Birim Koordinatörlüğü ile iletişime geçilmelidir.
Madde 15- Akademik Personele Yönelik Öneriler
Akademik personel, engelli öğrenciler için dersin sorumlulukları ve yeterlilikleri doğrultusunda bütünleştirici eğitim ortamını oluşturacak kişidir. Bu sebeple engelli öğrenciler için olası akademik uyarlamalar ve çevresel düzenlemeler öğretim elemanının uygun gördüğü biçimde gerçekleşecektir.
  1. Ders notları mümkün olduğunca çevrimiçi erişilebilir durumda olmalı ve erişim adresleri öğrencilere belirtilmeli,
  2. Dersin rutin akışında herhangi bir değişiklik yapılacak ise değişikliğe ilişkin duyurunun tüm öğrencisi ulaşması sağlanmalı,
  3. Elektronik ortamda bulunan dokümanlar (Word, Pdf, PowerPoint vb.)  paylaşımın mümkünse öğrenciler için dersten önce erişilebilir hale getirilmeli,
  4. Öğrencilerin okuma yapmalarına olanak sağlamak için önceden bir okuma listesi verilmeli ve okuma listesindeki anahtar noktalar vurgulanmalı,
  5. Her dersin sonunda, anlatılan konunun anahtar noktaları, yeni kelime ve terimler vurgulanarak özet yapılmalı,
  6. Kronik sağlık problemleri ya da kullandıkları ilaç nedeniyle bazı öğrencilerin devam konusunda esnekliğe ihtiyacı olduğu göz önünde bulundurulmalı,
  7. Engeli nedeniyle kolayca yorulan bazı öğrencilerin ders aralarında ek dinlenme süresine ihtiyacı olduğu unutulmamalı,
  8. Bazı öğrenciler için grup ödevi hazırlamak özellikle zor olabilir, böyle durumlarda grup ödevinin alternatifleri düşünülmeli. Ödev teslimi konusunda ek süreye ihtiyaç duyan öğrenciye yeni bir teslim tarihi belirlenmeli,
  9. Dönem başında kabul edilen sınav uyarlamaları, sınav döneminde uygulanmalı ve sınav gözetmeni bilgilendirilmeli,
  10. Sınavlar için verilen ek sürenin öğrencilerin engellinin türü ve derecesine göre, sınav türünün yarısından başlayarak tamamına kadar çıkabileceği unutulmamalı,
  11. Sınav değerlendirmesi sırasında pozitif ayrımcılık (fazla puan verme vb.) yapılmadan engel türü göz önünde bulundurularak noktalama işaretleri veya yazı şeklinden not kırılmamalı,
  12. Dersinizi alan engelli öğrencinin yetersizlik kapsamı ve ne tip uyarlamalar yapabileceği hakkında daha ayrıntılı bilgi almak için H. Ü. Engelli Öğrenci Birim Koordinatörlüğü ile iletişime geçilmelidir.
Madde 16- Öğrenci Danışmanlarına Yönelik Öneriler
  1. Bulunduğunuz birime yeni başlayan ve danışmanlığınızda olan engelli öğrencilerinize, (ihtiyaç durumunda Birim Temsilciniz ile birlikte) okulu ve olanakları tanıtma amaçlı toplantılar düzenlenmeli,
  2. Bedensel engeli olan öğrencilerin, derslere devamını sağlamak için öğrencinin aldığı derslerin zemin katında olmasına veya asansörün bulunduğu erişilebilir binalarda yer almasına özen gösterilmeli,
  3. Derslere ve sınavlara ilişkin yapılan değişiklikleri bildirmek ve gerektiğinde ulaşabilmek için, öğrencinin cep telefonu ve e-mail adresleri kayıt altına alınmalı,
  4. Staj veya uygulama dersini alan öğrenciler için, ilgili öğretim elemanına öğrencinin durumu hakkında bilgi verilmeli,
  5. Üniversitemizdeki her birimin, akademik personel arasından gönüllülük ilkesi ile belirlenen Engelli Öğrenci Birim Temsilcisi bulunmaktadır. Öğrencinizin durumuna ilişkin ayrıntılı bilgi almak isterseniz Birim Temsilcisi ve/veya Birim Koordinatörlüğü ile iletişime geçilmelidir.
Madde 17- İdari Personele Yönelik Öneriler
  1. Kayıt esnasında veya daha sonra ilk defa iletişim kurulan engelli öğrencilere, ilk aşamada nasıl destek sağlanacağı sorulmalı ve hangi konularda desteğe ihtiyacı olduğu belirlenmeli,
  2. Size başvuran engelli öğrenci çeşitli nedenlerden ötürü H. Ü. Engelli Öğrenci Birim Koordinatörlüğüne kayıt yaptırmamış olabilir veya birim öğrenciden haberdar olmayabilir. Bu nedenle öğrenci Birim Koordinatörlüğüne yönlendirilmeli,
  3. Size gelen öğrenci engeli ve bu engel kapsamında ne tip uyarlamalar yapabileceğine yönelik ayrıntılı bilgi almak için H. Ü. Engelli Öğrenci Birim Koordinatörlüğü ile iletişime geçilmelidir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
YÜRÜTME VE YÜRÜRLÜLÜK
Madde 18- Bu Yönergede hüküm bulunmayan hallerde ilgili mevzuat hükümleri ile Yükseköğretim Kurulu ve Senato kararları uygulanır.
Madde 19- Bu Yönerge Harran Üniversitesi Senatosu tarafından kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.
Madde 20- Bu Yönerge hükümlerini Harran Üniversitesi Rektörü yürütür.